Saturday, July 9, 2011

throw away unnecessary love..

salam.

sorry untuk kemalasan update setelah berkurun lamanya...

lama jugak nak fikir nak update apa sbnrnya,scr
oll dekat blog doctor hati , terasa inspired lak nak update pasal hati lagi..

haiihhh~hati2...semalam pon elok je bergurau senda ketawa riang dgn si gadis2 comel, merangka karangan mencipta kisah cinta paling indah utk hati.haihh, sayalah tu..kalau buat skrip kisah cinta drama mmg kalah novel..-.-' okay fine. it's not a crime to adore someone,but be careful with syaitan's plan..
Click Me

betollah bak kata doctor yg kita x boleh buang fitrah tu...fitrah cinta dan kasih sayang..rasa ingin mencintai dan dicintai..

susah nak block cinta tu dari datang...dah kata mmg ini lumrah manusia.jadi, mmg semua akan rasa..tapi, anggaplah ini mm satu ujian. ujian dari Allah supaya kita tak lalai...

ujian kan ada sebab Allah sayang kat kita (':

sumber dari blog dr cinta mengenai tips untuk mengawal cinta yg x penting tu...i mean,cinta yg melalaikan itu..


1) Dekatkan diri dengan Allah..
yg ni mmg semua org tahu kan..lagi kita dekat dgn Allah lagi kita rasa tenang kan.rasa bahagia terawang-awanganClick Me*okay hiperbola.-.-' tapi,serius bercinta dgn Allah adalah satu nikmat yg tak dpt nk ckp bestnya. bila kita baca ayat2 cinta-Nya, mmg rasa match and kena sgt dgn diri sndiri...insyaAllah bila kita dekat dgn Allah, kita akan jaga hati kita n rasa takot nak buat dosa..


2)Tambahkan ilmu pengetahuan tentang agama
yg ini kita kena cari inisiatif sendiri rasanya...sbb bila dah masuk U atau bila umur dah meningkat(dah kerja or dah kawin), matapelajaran agama dah xdak kan(bagi yg x proceed dlm bidang agama)..jadi, apa makanan hati untuk kita? joinlah majlis2 ilmu yg beri makanan untuk hati tu...


3)Bagi sepenuh keyakinan kepada Allah
kita kena yakin yg setiap sesuatu yg terjadi untuk kita maka itu adalah yg terbaik.kalau lah kita suka kat dia tapi lastly, dia bukan utk kita..s0, yakinlah bahawa Allah dah letakkan seseorang lain yg terbaik untuk kita. s0, jgnlah kecewa..


4) berkawanlah dgn org2 yg soleh..
yup. environment yg bagus penting utk tidak lalaikan hati..kawan juga parts dalam melengkapi cinta dalam hati. s0, kalau ada kawan2 yg pergi mencari cinta lain, salahkan diri sendiri juga kerana kurang beri kasih syg dan cinta kepada kawan tersebut.carilah dan isilah cinta di hati itu dgn cinta Ilahi. cinta kepada Rasul ,cinta parents and kawan2 sebelum cinta yg halal menjadi ahli dalam hati kita... (':


5)praktikkan ilmu yg dipelajari
kita semua tahu dan belajar mengenai 'amar makruf nahi mungkar'. zina hati terutamanya, bila kita ingat dekat org yg tak sepatutnya.. sememangnya agak susah nak buat, tapi try! yess, kalau x try mmg x boleh langsung. mari, mari kita berusahaaa!!


6)sentiasa muhasabah diri sendiri
jgn terlalu ikutkan perasaan. hati adalah sesuatu yg mudah berbolak balik. ingatkan hati dan ingatkan hati dan ingatkan hati yg sekali kita terjebak dengan cinta yg x sepatutnya, maka jauhlah kita dari cinta Allah..



sebenarnya, tujuan saya menulis ini juga untuk memuhasabahkan diri sendiri...menginsafi diri sendiri yg juga pernah lalai suatu masa dahulu...dan masih lagi berusaha keras untuk mendekatkan diri kepada Allah..haihh, jalan mujahadah sgt sukar..tapi, inilah jalan untuk meraih cinta Allah dan nikmat syurga..Click Me~yosh2!!

let's renew our heart! throw away unnecessary love!!




hargailah nikmat cinta yg Allah beri. jgn butakan diri kerana cinta...

sekian.