Sunday, January 13, 2013

kekecewaan itu.

salam wbt.

pernah rasa kecewa? kecewa dgn banyak perkara?

kecewa kerana pengharapan yang terlalu tinggi kepada banyakk perkara di sekeliling kita.

kecewa bila kita x faham apa yg belajar dalam kelas. kecewa bila cikgu x faham perasaan kita. kecewa bila result menghampakan. kecewa bila kawan2 x memahami kita. kecewa bila berlakunya salah faham. kecewa bila diri x mampu usaha dgn sehabisnya. kecewa bila x reti buat something.

macam2 lah kekecewaan yang boleh berlaku dalam dunia ni, dalam kehidupan kita yg sementara ni.

kenapa berlakunya kekecewaan?

sebab pengharapan kita terhadap orang lain, terhadap sensei, terhadap kawan2, pengharapan kita terhadap diri sendiri, pengharapan kita terhadap benda2 di sekeliling tu dah lebih daripada pengharapan kita terhadap Allah.

mungkin kita x sedar kadang2. contohnya, kita harap sangat dapat A dalam satu subjek ni, kita pon selalu lah p tanya sensei segala soalan x faham, nak tunjuk kat sensei yg kita sungguh2 belajar, sampai satu tahap kita rasa sensei laahh yg boleh bagi kita dapat A tu. kita lupaa, kita lupaaa yg bagi A tu sebenarnya Allah. sensei tu sebagai medium sahaja.

yg beri segala sesuatu nikmat tu hanya Allah, hanya Allah. kalau kita yakin yg Allah lah yg memberi segala sesuatu, kita xkan mudah kecewa sebab kita tahu yg Allah memberikan yang terbaik untuk setiap hamba-Nya..

jadi jgnlah kita mudah kecewa...

"Learn from a baby. get up, fall down, get up, fall down, get up, fall down..get up, eventually walking.

You didn't give up when you were a baby, so why give up now?" -aiman azlan


SO WHY GIVE UP NOW?

kadang2 kekecewaan ni satu benda yg sgt bagus actually bila ia mampu bawak kita balik kepada Allah.

bergantung lah pada Allah. hanya pada Allah. walau apa jua kegagalan dan kecewaan yg dialami, keep on moving, work harder!
Allah lihat usaha kita, bukan hasilnya.. (':


1 comment:

Syafa Mohamed said...

yes,so true.

kebergantungan pada Allah.

mungkin kita terlalu meletakkan diri pada tempat yg sangat tinggi, sehingga lupa sejauh mana pun kita terbang, kita masih perlu gantung diri dan hati pada Allah.

:')